Viața în Nederland (V)

Noutăți din “culise” despre învățământul din Nl! 😉

Când ai un copil, încerci să îi oferi ce-i mai bun și să îl educi așa încât să se descurce apoi singur foarte bine în viața aceasta, plină de neprevăzut! (chiar dacă îl iubești așa de tare încât ai vrea să aibă nevoie de tine continuu.. 😀 )

Așadar, încerci să îl urmărești îndeaproape, să îl ințelegi și susții cum poți mai bine. Deseori poți greși, dar trebuie să îți dai silința să ii asiguri baza unei educații care să îl lanseze bine pe orbita vieții. 😉

Bineînțeles că nu rămâne totul pe umerii tăi, pentru că efortul major trebuie să îl facă el!

Se știe că familia și școala au o importanță covârșitoare, rămânând ca experiențele de viață să îl cizeleze cu adevărat.

Noi, părinții, vrem ca școala să fie locul unde copilul să se simtă confortabil, acceptat și apreciat la adevărata-i valoare. De aceea, suntem foarte atenți la tot ce ține de principiile care îi sunt inoculate acolo, uneori analizându-le cu mai mare atenție decât pe cele ce i se “imprimă” de multe ori inconștient în mediul familial. Dar.. fiecare știe mai bine ce se întâmplă în “ograda” lui, așa că… nu voi pune deloc accentul acum pe acest aspect.

Pentru că al meu copil se află într-o perioadă importantă din viața de elev (deși.. dacă ar fi să fim sinceri, pentru noi părinții fiecare moment este foarte important, dar nu vrem să părem exagerați și încercăm să păstrăm pentru noi această gândire și să arătăm a fi detașați.. :D), mă preocupă aspectul legat de alegerea unui colegiu potrivit.

În Nederland, când un copil se află în grup 8, se confruntă cu o perioadă în care se discută foarte mult despre testele Cito (Citotoets) și.. nu numai. 😀

Testele se desfasoară în luna februarie, pe o perioadă de 3 zile, iar punctajul acordat la final are o importanță majoră în deciderea drumului pe care elevul îl va alege în vederea continuării studiilor.

Cito

Ținând cont de faptul că școala începe la 5 ani aici, în jurul vârstei de 13 ani elevul trebuie să facă deja o alegere importantă pentru viitorul lui.. 😀  Și.. e necesar să se facă o alegere bună!

În fiecare din cele trei zile de teste, de la ora 9.00 la ora 12.00, copilul trebuie să răspundă unor întrebări din patru domenii (taal, rekenen-wiskunde, studievaardigheden, wereldorientatie), fiecare având întrebări gen grilă, cu un singur răspuns valabil, din patru răspunsuri prezentate. Bineînțeles că în timpul testului se dă și pauză, așa încât cel mai lung test durează 40 de minute. 

“Taal” -limbă, este domeniul unde se vorbește numai despre limba olandeză. De exemplu: ortografie, înțelegerea unui text și explicarea unor cuvinte sau propoziții. Pentru acest test se dau 100 de întrebări.

“Rekenen- Wiskunde”– numărare- matematică, anume: numere, procente, împărțire, sume, măsuri, bani și timp. Bineînțeles, nu se poate folosi calculatorul pentru a da răspunsuri corecte, iar cele 60 de întrebări te întâmpină și aici cu mare bucurie!  🙂

“Studievaardigheden”- este despre cât de bine poate copilul să folosească informația despre, de exemplu, studierea unui text, a dicționarului sau internetului. Întrebările sunt și despre hărți, tabele, grafică, și.. sunt 40 la număr.

“Wereldorientatie”– întrebările sunt din geografie, istorie, biologie și cunoștințe despre natură. Nu este vorba neapărat despre fapte și cifre, cât despre cum se aplică aceste cunoștințe. Acestui domeniu îi sunt atribuite 90 de întrebări.

Acest test Cito nu este unul pe care îl poți trece sau nu și nu este nevoie de o pregătire specială a copilului, deoarece în timpul perioadei de școală ei rezolvă un test Cito anterior (un fel de simulare).

adar, elevii și-au format o idee despre modul cum sunt formulate întrebările și, pentru că la sfarșitul grupului 7 atât profesorii cât și copiii deja știu care le sunt posibilitățile, acest test vine ca o confirmare a faptului că s-au implicat activ în perioada studiilor și nu există vreun motiv să înspăimânte copiii sau parinții. 

Testul Cito este pe două niveluri diferite: unul mai ușor ( Eindtoets Niveau) și altul mai greu (Eindtoets Basis), școala alegând pentru fiecare copil cel mai potrivit tip.

Aproape toți copiii dau acest test pe hârtie, dar există și o versiune pe calculator, pentru copiii care au fost bolnavi în ziua testului. Desigur, există și un format adaptat, special pentru copiii cu tulburări de vedere, orbi sau dislexici.

Testul Cito nu este un test de inteligență, ci unul în care copilul demonstrează prestația din timpul școlii, de-a lungul celor 8 ani, puterea de concentrare, perseverența, interesul și acuratețea informatiilor reținute. 

Rezultatul acestui test, sfatul obligatoriu al profesorilor clasei (avizul lor), precum și dorința copilului și a părinților… sunt coordonatele de care se ține seama în vederea alegerii unui colegiu potrivit fiecărui copil în parte. 

Astfel, copilul va putea urma apoi un sistem de învățământ de durată diferită (și implicit nivel), după cum urmează: 

  • vmbo (4 ani)
  • havo (5 ani)
  • vwo (6 ani)

Așadar, modul de acțiune este: părinții stabilesc ce școală va urma copilul, școala unde se vrea înscrierea decide dacă acesta este admis, iar școala unde a terminat studiile își dă avizul obligatoriu (care joacă un rol important în deciderea alegerii formei  de învățământ următoare).  

Și totuși…decizia finală aparține părinților și copilului, nefiind obligatoriu avizul în urma testului Cito! De ce? Pentru că, dacă “aspirațiile” vor fi mult prea înalte, în primul an de colegiu se va observa discrepanța și copilul va trebui să schimbe forma de învățământ. 😀

  • De aceea, primul an de colegiu se numește și “brugklas” (“brug”- pod), semnificând un an (sau uneori 2-3) în care se clarifică ce nivel se potrivește bine fiecăruia, considerându-se că se poate ca elevii să nu își cunoască foarte bine talentele sau capacitățile. 

În urma testului Cito, fiecare copil primește un raport, unde scrie exact câtor întrebări li s-a răspuns corect și scorul procentual. 

Rezultatul testului ajută a alege forma următoare potrivită de învățământ pentru fiecare elev și nu este un examen de reușită sau nereușită! 😉 

Totodată, pentru a face o alegere corectă, sfatul primit de la profesori și din revistele de specialitate, adresate părinților, este următorul: să se țină seama de ceea ce poate și vrea fiecare copil, de individualitatea fiecăruia și talentele sale, pentru că numai o combinație bună între talent și motivație poate conduce spre succes! 

PS.: Articolul acesta este unul de informare, nicidecum o modalitate de a atesta superioritatea sau inferioritatea unui anumit sistem de învățământ.

 

 

 

 

Comments

comments

This entry was posted in impresii on by .

About Simona Gîrbea

Nascuta la 19 septembrie 1976, in localitatea Starchiojd, judetul Prahova. Am absovit Liceul Pedagogic din Ploiesti, promotia 1995 si..am profesat la inceput ca educatoare, iar mai tarziu ca institutor I, avand gradul didactic II. Licentiata in comunicare si relatii publice, promotia 2007( Facultatea de Litere, Bucuresti). Indragostita de domeniul psihologie, disciplina studiata atat in liceu cat si in facultate, dar si de comunicarea eficienta dintre oameni, in ultima perioada am devenit din ce in ce mai preocupata de stapanirea unor cunostinte mult mai vaste in aceste doua domenii.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *