Rezonanța liderului

lebada

Cei mai mulți oameni se zbat de-a lungul vieții pentru a avea un trai decent și pentru a-și dovedi propria valoare, dar și pentru a se simți împliniți sau pentru a dobândi aprecierea copiilor lor. Nu doar când aceștia sunt mici și nu știu foarte multe despre lume și viață, ci și când cresc și totul capătă formă și fond, sau- mai bine spus- când “tot ce-i neînțeles se schimbă-n neînțelesuri și mai mari” 🙂 , cum spunea Lucian Blaga al nostru…

Desigur, pentru a-ți atinge aceste obiective, trebuie să treci la treabă, pentru că nimic nu apare ca prin magie.

Și, pe rând, își aduc contribuția la această transformare a ta părinții, școala, societatea și viața.. în general, scena în care tu ești cel mai important actor (cel puțin, pentru tine însuți.. 🙂 ).

Cu forțe proaspete, te îndrepți spre “job-ul” visurilor tale, reale sau închipuite, hotărât să te adaptezi cât mai bine noului mediu, pe care ți-l imaginezi plăcut, armonios, relaxant și motivant.

Se știe că, atunci când pui pasiune în ceea ce faci, rezultatele sunt pe măsură. Și atunci.. începi să pui suflet! Parcă acum simți “pulsul” vieții mai mult decât oricând și, pe zi ce trece, apare o altă dorință, și alta, și alta.. și accezi spre înalt, sperând nu numai să faci parte dintre cei apreciați, ci să te și detașezi puțin de ei.

Cred că am intuit bine: vrei să fii lider! 😉

Din păcate, ca mai întotdeauna, descoperi că ai pătruns nepregătit suficient în acest torent, pentru că viața e imprevizibilă, și situațiile în care te transpui de-a lungul ei.. de asemenea.

Dintr-o dată, vrei ceva ce credeai că deja ai obținut. Dar nu, lupta parcă abia acum începe!

Vrei ca tot ce întreprinzi sa funcționeze bine. Vrei performanță, competență, inovație, oameni loiali și desigur, respect!

Vrei să ai un impact puternic asupra tuturor, dar cum?? Teoretic știi totul, însă practic nu e așa de simplu. Sigur că ai nevoie de experiență, dar de multe ori ea nu se numără în ani.. Valoarea e dată acum de rezonanța acțiunilor tale, ca lider, asupra celorlalți. 

Speri oare că vei descoperi Piatra filozofală și tot secretul va fi deconspirat, reușind să înțelegi astfel cum stau lucrurile?

Ei bine, cred că e mult mai ușor decât și-au imaginat alchimiștii. Descoperirea aceasta a fost făcută deja, numai că.. trebuie să și știi cum să  folosești comorile, nu doar să le privești și să te minunezi.. O comoară trebuie mai întâi simțită cu sufletul și apoi utilizată, în adevăratul sens.

Nu vreau să te țin în suspans! Voi fi concisă.

Inteligența emoțională este “praful magic” ce poate ajuta liderii, dacă aceștia înțeleg repede că trebuie să inducă trăiri pozitive celor pe care îi conduc.

Înțelepciunea în tratarea emoțiilor angajaților stimulează entuziasmul acestora, inspirându-i totodată, așa încât în final se obține mult dorita performanță. Un lider cu adevărat bun cunoaște secretul succesului: climatul emoțional de la locul de muncă!

Din nefericire, sunt încă foarte multe companii și organizații care au o conducere toxică, așa încât climatul de la locul de muncă este nefavorabil dezvoltării…

Am simțit personal acest gen de conducere, unde motivația era doar un cuvânt și nimic mai mult, unde oamenii mergeau fără plăcere să discute cu “șeful”, unde nu conta dacă ai o problemă.. pentru că erai doar un mic pion pe tabla de joc.

Salariul motivează, într-adevăr, dar la fel de important este modul în care ești tratat. Când îi spui șefului “mi-a fost rău toată noaptea, de-abia am putut veni” iar el te “încurajează” spunând “lasă, dragă, că și mie mi-e rău de multe ori, și nu mă aude nimeni” nu cred că te ajută cu ceva, ba mai mult, simți în plus indignare, nu numai senzația de rău anterioară, datorată bolii.

Ce bine ar fi dacă nu ar fi ignorate emoțiile! pentru că ele  sunt tocmai cele care conduc la obținerea performanțelor; pe drept cuvânt, catalizatorul lor.  

Empatia este un sentiment uman, care nu trebuie să dispară dacă suntem la serviciu. Muncești cu drag dacă ești tratat ca fiind “drag”. Apelul la emoții, făcut de către lider, este cea mai bună “strategie” pe care ar trebui să se bazeze acesta, pentru că ea poate cel mai bine să mobilizeze, să stimuleze și să trezească pasiuni.

Când angajatul vine la serviciu și se simte rău, o vorbă bună din partea liderului va da aceluia senzația că este susținut și acceptat și la greu, nu doar atunci când muncește pe brânci. Ar trebui ca liderul să fie uman în orice situație, dacă vrea aprecierea și respectul celorlalți.

A pune  pe primul plan poziția în companie și a uita de emoțiile și nevoile celor pe care îi conduci este o cruditate care la un moment dat va fi plătită. Angajații vor suporta poate o vreme acest “tratament”, dar în final ori liderul va pleca, ori angajații. Așadar, atmosfera crează starea de spirit a oamenilor, iar dacă aceasta nu este placută, reacțiile nu vor întârzia să apară. De aceea apar demisii în masă, rezultate nesatisfăcătoare, sau oameni care așteaptă cu nerăbdare să plece acasă, plini de frustrări…

“Cei mai buni lideri se deosebesc de ceilalți prin faptul că înțeleg rolul important pe care îl joacă emoțiile la locul de muncă- nu numai în privința unor elemente tangibile, precum rezultatele mai bune în afaceri sau păstrarea valorilor, ci și în privința unor elemente intangibile extrem de importante, cum sunt moralul ridicat, motivația și devotamentul.”

Acesta este un citat din cartea “Inteligența emoțională în Leadership”DANIEL GOLEMAN, RICHARD BOYATZIS, ANNIE MCKEE, carte care merită toată atenția.

Citind-o,  vei descoperi cât de eficient este să îți folosești emoțiile într-un mod inteligent.  😉

leadership0

 

 

 

Comments

comments

This entry was posted in carte, educatie, psihologie practica, valori on by .

About Simona Gîrbea

Nascuta la 19 septembrie 1976, in localitatea Starchiojd, judetul Prahova. Am absovit Liceul Pedagogic din Ploiesti, promotia 1995 si..am profesat la inceput ca educatoare, iar mai tarziu ca institutor I, avand gradul didactic II. Licentiata in comunicare si relatii publice, promotia 2007( Facultatea de Litere, Bucuresti). Indragostita de domeniul psihologie, disciplina studiata atat in liceu cat si in facultate, dar si de comunicarea eficienta dintre oameni, in ultima perioada am devenit din ce in ce mai preocupata de stapanirea unor cunostinte mult mai vaste in aceste doua domenii.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *